Leren, houdt het dan nooit op?
Leren, we doen het ons hele leven lang. Vanaf onze geboorte leren we hoe we om aandacht moeten vragen, hoe we ons aan moeten passen, wat werkt en wat niet werkt. We leren op prettige manieren, maar soms ook “the hard way”. Het meeste leren gebeurt onbewust, net zo natuurlijk als ademen, en slechts een klein deel bewust.
We besteden vele jaren op school voordat we uiteindelijk in het arbeidsproces terecht komen.En zelfs daar gaan we vrolijk verder met leren (hoewel, niet iedereen is daar even vrolijk over). Er moet voldaan worden aan regelgeving en vaak moeten er branche-specifieke trainingen gevolgd worden. Sommigen worden zelfs elk jaar herhaald.
Ook op het gebied van leiderschap valt er nog heel wat te leren. Alleen treedt er daar een apart fenomeen op. Er wordt van vele nieuwe leidinggevenden verwacht dat ze de overgang van vakpersoon naar leidinggevende soepeltjes maken zonder tijd en geld te “verliezen” aan de voorbereiding in de vorm van training, mentoring of coaching.
Vooral leidinggevenden in de eerste lijn, zij met de grootste groepen direct rapporterenden, krijgen wat dat betreft weinig aandacht. Dat terwijl zij een hele grote invloed hebben op de resultaten van de organisatie. Je kunt wat dat betreft beter een high- of young potential zijn. Dan mag je in een traineeprogramma meelopen, kan je overal binnen het bedrijf op snuffelstage en heb je reflectiedagen met je collega trainees. Begrijp me niet verkeerd, ik vind dit echt een prima systeem en als het goed uitgevoerd wordt, kweek je daarmee de leiders van de toekomst. Echter, het staat wel in schril contrast tot wat er voor het “lager management” gedaan wordt. By the way, hoe vaak hebben we het over “lager management”? En hoe vaak over het “top management”?
Over het lager management wordt regelmatig gedacht dat zij helemaal geen behoefte hebben aan training en dat ze hun weg zelf wel weten te vinden. Is dat waar? En als dit in voorkomende gevallen zo is, zou die persoon dan in een leidinggevende positie moeten werken? Krijg je daarmee betrokken medewerkers? Wat doet dat met de klanttevredenheid? Wat is het ziekteverzuim? Hoe manifesteert dit zich in de kwaliteits-, veiligheids- en financiële resultaten?
Levert de kleine besparing in kosten je echt meer winst op? Hoeveel opdrachten loop je mis omdat je medewerkers niet goed functioneren? Wat loop je mis doordat jouw leidinggevenden niet zo lekker met je klanten weten te communiceren? Hoeveel projecten lopen uit (in tijd en budget) omdat de doelen niet helder zijn of omdat er steeds brandjes geblust moeten worden?
[tweetthis]Wat loop je mis doordat jouw leidinggevenden niet zo lekker met je klanten weten te communiceren?[/tweetthis]
Veel strubbelingen op de werkvloer en in het klantencontact kunnen voorkomen worden door goed getrainde leidinggevenden. En met goed getraind bedoel ik niet volgepropt met procedures en het vertonen van standaardgedrag. Daarmee bedoel ik leidinggevenden die hebben geleerd bewust na te denken over hun rol en wat er van hen verwacht wordt. Leidinggevenden die weten wie hun stakeholders zijn en daarmee optimaal weten te communiceren. Leidinggevenden die hun medewerkers kennen en hen daadwerkelijk weten te betrekken door hun sterktes op waarde te schatten en hen betekenisvolle taken laten uitvoeren. Leidinggevenden die tevens “vertrouwen-gevenden” zijn. Leidinggevenden die een hoog EQ hebben weten te ontwikkelen. Zij die weten dat “soft skills” niet voor softies zijn.
Dit soort zaken leer je niet in een standaard avondcursus die al 25 jaar hetzelfde is gebleven. Hier moet je samen met andere lotgenoten aan werken. Aan de hand van een goede structuur en met de juiste handvatten moet je die vaardigheden gaan ontwikkelen. Je moet eerst jezelf goed leren kennen en uitvinden waar je beter in moet/ kan worden.
Je moet gaan leren hoe je je team verder kunt ontwikkelen. Niet als een alleswetende leider die boven hen staat(in de nu toch wel sterk verouderde organogrammen), maar als een organisator die talenten weet te verbinden. Niet alleen de talenten binnen het team, maar ook daarbuiten.
Wat heb je liever? Een baas met veel vakkenis en een dito ego, met tien ja-knikkers onder zich, of een leider die de collectieve (denk)kracht van het team optimaal weet te benutten en zijn ego op vakantie heeft gestuurd?
Ook in leiderschap heb je te maken met een leerproces. Je gaat van Onbewust Onbekaam via Bewust Onbekwaam en Bewust Bekwaam naar Onbewust Bekwaam (het meesterlijke leiderschap). Als je je nu in het stadium van Bewust Onbekwaam bevindt, en je ego je niet verhindert dat te accepteren, dan wordt het tijd om te investeren in het proces naar Bewust Bekwaam. Wil je dat goed doen, dan kom je naar De Leiderschap Tweedaagse.
Op De Leiderschap Tweedaagse ga je twee volle dagen aan de slag met jouw specifieke leiderschapssituatie. Ik geef je de structuur en de handvatten, jij denkt na over de invulling. Bij dat denkproces krijg je uiteraard de noodzakelijke aanwijzingen, maar het wordt jouw unieke blauwdruk. Met de kennis en ervaring die ik nog dagelijks aan het verfijnen ben, weet ik zeker dat ik je veel nuttige en nieuwe inzichten zal verschaffen, waardoor je jezelf en je organisatie flink versterkt.
Ik hoop je op de eerstvolgende Leiderschap Tweedaagse te mogen begroeten en wens je veel succes in jouw leerproces!
Reacties
Leren, houdt het dan nooit op? — Geen reacties
HTML tags allowed in your comment: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>