Doelen, 7 tips om ze echt te halen.
Wat is er nou zo moeilijk aan het doelen stellen en doelen halen?
Als je het goed doet niet zoveel natuurlijk, maar daar wringt juist de schoen. Hoe doe je het goed? Hoe voorkom je dat je in de waan van de dag leeft? Bij veel bedrijven blijkt het stellen en halen van doelen wel degelijk erg moeilijk te zijn. Vaak wordt het tussen de bedrijven door gedaan, omdat het werk doorgaat en men zich niet vrij kan maken voor overleg. Veel mensen voelen zich ook niet erg aangetrokken tot de doelen. Waarom niet? Misschien omdat ze niet betrokken zijn geweest bij de ontwikkeling ervan? Misschien omdat ze niet overeenkomen met hun eigen persoonlijke doelen?
Het hoeft allemaal niet moeilijk te zijn, maar er moet wel energie in gestoken worden. Er moet veel (denk)werk verricht worden en er is discipline en doorzettingsvermogen voor nodig. Hieronder geef ik je een aantal tips waarmee je betere doelen kunt stellen en je kansen op het halen ervan vergroot.
Tip 1: Je werkt niet in een vacuum!
Een enkele uitzondering daargelaten, heeft ieder mens te maken (en rekening te houden) met medemensen. In een werkomgeving heb je te maken met collega’s, managers, klanten, leveranciers en vele andere “stakeholders”. Houd daar rekening mee wanneer je doelen gaat stellen. Wat hebben jouw doelen voor invloed op hen?
Als je leidinggevend bent, betrek dan je team bij het stellen van de team- en individuele doelen. Krijg je je doelen “opgedragen van boven”? Stel je dan pro-actief op en ga in gesprek met je manager over hoe je gezamenlijk doelen kunt stellen en verdelen. Wanneer je inspraak krijgt bij het stellen van de doelen en het maken van de plannen, wordt je betrokkenheid groter en zal je je verantwoordelijker voelen voor het halen van die doelen.
Het stellen en halen van doelen is teamwerk!
[tweetthis]Het stellen en halen van doelen is teamwerk! #leiderschap #doelen #tips[/tweetthis]
Tip 2: Van SMART naar BE SMART.
Velen kennen het acroniem SMART al. Het wordt ook te pas en te onpas toegepast. SMART wordt gebruikt om de doelen duidelijker te omschrijven en betekent het volgende:
Specific: Beschrijf het doel zo precies mogelijk
Measurable: Hoe is het doel te kwantificeren? (Geld, hoeveelheid, percentage).
Assignable: Wie gaat het doen? (Soms ook: Ambitious, Acceptable of Actionable).
Realistic: Is het haalbaar? Hebben we de juiste en voldoende middelen?
Time-related: Wanneer is het doel bereikt?
Smart geeft je dus het “wat”, “hoe” en “wanneer” van de doelen, maar schiet op een andere vraag nog tekort. In BE SMART wordt die vraag, “waarom”, als volgt beantwoord:
Benefits: Wat levert het op als we het doel halen? Waarom moeten we het doen?
Emotional leverage: Inspireert dit doel (mij)? Gaan we hier met ziel en zaligheid mee aan de slag?
BE SMART is dus een stuk sterker dan alleen maar SMART. Met het BE gedeelte kan je ook goed kijken voor wie welke doelen het meest geschikt zijn.
Tip 3: Schrijf het op!
Als je met je hele team gebrainstormd hebt en na een grondige analyse bepaald hebt wat je doelen zijn, schrijf ze dan op. Maak ze voor iedereen zichtbaar, bijvoorbeeld met een poster of een andere visuele voorstelling. Maak het iets waaraan je regelmatig herinnerd wordt. Dit zal je namelijk helpen je weg terug te vinden wanneer je door omstandigheden (de waan van de dag) tijdelijk van je koers af bent gebracht.
Tip 4: Maak plannen!
Als de doelen voor iedereen duidelijk zijn, is het tijd voor het maken van plannen om deze doelen ook te bereiken. Gebruik hier weer de kracht van het hele team. Wie doet wat en wanneer? Wat is er nodig? Moeten er bestellingen gedaan worden? Hebben we voldoende personeel? Hoe zit het met de grondstoffen, onderdelen, machines en dergelijke? Zijn er nog meer partijen betrokken? Hoe en wanneer moeten we die informeren of betrekken?
Kijk kritisch naar eventuele hindernissen onderweg en mogelijkheden om deze te omzeilen. Stel veel vragen en toets je aannames. Verwelkom kritische denkers. Bepaal gezamenlijk wie waar verantwoordelijk voor is en bepaal per doel wat nodig is om het te realiseren.
[tweetthis]Failing to plan is planning for failure! #leiderschap #doelen #tips #training[/tweetthis]
Tip 5: Zeg vaker NEE!
Als je “JA” zegt tegen het één, zeg je “NEE” tegen iets anders. De tijd tikt door en je kunt het maar één keer besteden. Als je het besteedt aan iets onbenulligs, zeg je op dat moment “nee” tegen iets dat belangrijker is, bijvoorbeeld het halen van je doelen.
Nu begrijp ik ook wel dat we allemaal mens zijn, met al onze menselijke zwakheden, maar je bewust worden van je keuzes maakt dat je meer voor elkaar gaat krijgen. Veel van ons handelen gebeurt op de automatische piloot en dat komt omdat onze hersenen zo “bedraad” zijn. Echter, we kunnen onszelf ook trainen in het maken van bewuste keuzes. Net als met je lichaamsspieren, zijn ook je “hersenspieren” te trainen.
Tip 6: Doe aan Activity Management.
Tijd kan je niet managen, die loopt gewoon door. Je activiteiten daarentegen wel. Wat ik hierbij een erg handig hulpmiddel vind, is de Eisenhower matrix, bij velen beter bekend als de Covey matrix. Met deze matrix bepaal je welke taken belangrijk zijn en welke urgent.
Belangrijk is al datgene dat je dichter bij het bereiken van je (levens)doelen en het vervullen van je missie brengt. Het heeft ook te maken met jouw normen en waarden. Urgent is vooral een tijdsdruk. Urgent en belangrijk vallen echter zelden samen. Wanneer het wel samenvalt, is het veelal een gevolg van het laten liggen van iets dat wel belangrijk was, maar toen nog niet urgent (failure to plan!).
Zelf gebruik ik de matrix regelmatig om te bepalen waarmee ik me bezig moet houden. Vaak kom ik er dan ook achter dat er veel taken op staan die voor mij niet belangrijk zijn en die kunnen dan van mijn To Do lijst af. Mijn streven is om zoveel mogelijk bezig te zijn met belangrijk maar nog niet urgent werk (Q2).
Q1 = Belangrijk en urgent. Meteen doen!
Q2 = Belangrijk en niet urgent. Inplannen!
Q3 = Niet belangrijk, maar wel urgent. Delegeren!
Q4 = Niet belangrijk en niet urgent. Prullenbak!
Tip 7: Houd de stand bij!
Door bij te houden waar je staat met betrekking tot je doelen, weet je ook wanneer je bij moet sturen. Hierdoor kom je minder snel voor onaangename verrassingen te staan. Bespreek de vorderingen regelmatig met elkaar en help elkaar waar nodig. Het stimuleert enorm wanneer je gezamenlijk naar de eindstreep gaat.
Bonustip: Vier je successen!
Doe dat niet alleen wanneer het einddoel is bereikt, maar ook onderweg naar dat doel, bij de mijlpalen. Als je de stand bijhoudt, weet je wanneer het weer tijd is voor een feestje. Vier successen vooral wanneer er veel inspanning is verricht en verras regelmatig met het geven van complimenten, bloemen, gebak of andere blijken van waardering.
Wil je meer leren over doelen stellen en halen? Kom dan naar De Leiderschap Tweedaagse. Naast deze onderwerpen leer je nog veel meer op het gebied van bewustwording van je rol als leidinggevende, communicatie, hoe je vertrouwen opbouwt en hoe je van elkaar kunt blijven leren.
Meer informatie en wanneer de volgende Leiderschap Tweedaagse is, vind je op www.lesseninleidershap.nl/evenementen
Reacties
Doelen, 7 tips om ze echt te halen. — Geen reacties
HTML tags allowed in your comment: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>