Hé Leider! Welk gevoel geef jij je mensen?
Gisteren proefde ik het genoegen me te laten knippen en scheren bij Schorem – Haarsnijder en Barbier. Een eigenzinnige Rotterdamse zaak met eigenzinnige regels. Het is strikt voor mannen, een afspraak maken kan niet (je moet gewoon op je beurt wachten), er is slechts een beperkt aantal kapsels waaruit je kunt kiezen en tijdens het wachten (meestal behoorlijk wat uren) word je van tijd tot tijd verrast met een koude pot bier. Is het goedkoop? Nee. Is dat erg? Blijkbaar niet, want hoewel ze pas om 11 uur opengaan, staan de eerste klanten vaak al vanaf een uurtje of negen voor de deur. Er is dus iets wat Schorem bijzonder genoeg maakt om er wat meer te betalen voor de knip- of scheerbeurt en om er ook langer voor te wachten dan bij de doorsnee kapperszaak.
Ikzelf heb gisteren in totaal vijf uur in de zaak vertoefd. Ik kwam even voor twaalf uur binnen en ging om vijf uur, geknipt en geschoren weer huiswaarts. Was dat dan niet vervelend om zolang te moeten wachten? Welnee! Zoals gezegd, gaat van tijd tot tijd de koelkastdeur open en word je getrakteerd op een biertje. Verder heb je gesprekken met mede wachtenden en valt er veel te zien en te horen.
Het is echt een zaak voor echte mannen en de barbiers werken er met een enorme trots. Ze nemen voor iedere klant de tijd om het werk goed te doen en dat zie je terug in de resultaten. Als je de tijd hebt, gaan bepaalde dingen je opvallen. Ze weten voor elke haardos een kapsel te creëren dat past bij de persoon die in de stoel zit. Dat heeft als resultaat dat bijna iedereen met gepaste trots de zaak weer verlaat. Wat ze aan haar verloren zijn, hebben ze er aan zelfvertrouwen weer bij gekregen.
Je vraagt je op een gegeven moment af wat Schorem nu eigenlijk als dienst levert? Is het een knip- of scheerbeurt? Is het een opvallend kapsel? Zijn het de producten die men zich na afloop aanschaft? Niets van dat alles. Dat zijn allemaal bijproducten. Overigens wel bijproducten van hoge kwaliteit, maar niet hetgeen waardoor Schorem in Rotterdam en ver daarbuiten beroemd is geworden. Schorem levert avontuur, een belevenis, maar bovenal zelfvertrouwen!
Wat ik dan interessant vind is: “Hoe krijgen ze dat voor elkaar?” Over het algemeen vinden we lang wachten en een hogere prijs niet leuk, maar hier is het geen probleem. Sterker nog, na afloop wordt er door 80-90% van de klanten nog wat bij gekocht.
Ik ben van mening dat dit komt door de zeer betrokken, passievolle en trotse medewerkers. Barbiers/ haarsnijders die oprecht van hun werk(gever) houden en daardoor alles geven voor een perfect resultaat. Allemaal mannen die met hun eigen persoonlijkheid en stijl binnen de ongeschreven regels van de zaak hun werk met volle motivatie verrichten.
En was er ook een leidinggevende die alles in de gaten hield en ze aanspoorde om beter of sneller te werken? Of om ervoor te zorgen dat ze ook voldoende extra producten zouden verkopen? Als klant heb ik dat niet gezien. Ieder wist wat er van hem verwacht werd. Er was niemand bij die “gemotiveerd” moest worden. De motivatie zat bij hen allen van binnen, een zogenaamde intrinsieke motivatie. Sterker nog, de motivatie die ze binnen voelen, brengen de meeste barbiers aan de buitenkant tot uiting. Velen van hen hebben namelijk het logo van Schorem op hun lichaam getatoeëerd. Ook andere afbeeldingen rondom het kappersvak waren als tatoeages aangebracht. Hoe bedoel je “liefde voor het vak”?
Er was echter wel degelijk een shopmanager, maar ook die was aan het knippen en scheren. Voor een buitenstaander was het niet direct duidelijk wie het was, maar dat vind ik juist heel erg krachtig. Er stond een team met professionals.
Ook het topmanagement van de zaak (Leen en Bertus) levert uitstekend werk. Ze krijgen het voor elkaar de juiste mensen bijeen te krijgen om de zaak dag in dag uit vol te krijgen met tevreden klanten. Ze weten op een goede manier (hun eigen manier) in de publiciteit te komen en hun bedrijf uit te dragen. Ze vertrouwen hun medewerkers op hun kunde, gedrag en vaardigheden. Ze hebben een bedrijfsschool waar nieuwe barbiers opgeleid worden om ook bij Schorem te mogen werken. Het is voor de barbiers een eer om in de zaak aan de slag te mogen en dat stralen ze uit in hun trots.
Duidelijkheid, vrijheid, vertrouwen en trots. Dat geeft betrokken medewerkers en (zeer) tevreden klanten.
Hoe is dat bij jou op de zaak? Moet jij je mensen “motiveren” of komt die motivatie van binnenuit? Hebben de medewerkers een intrinsieke motivatie om hun werk naar beste kunnen te doen? Doen ze de werkzaamheden waar ze goed in zijn én passie voor hebben? Komen ze dag in dag uit vol energie naar hun werk? Gaan ze aan het eind van de werkdag ook nog weer energiek huiswaarts? Ben jij de baas die de mensen moet vertellen wat ze allemaal moeten doen of ben jij de leider die ervoor zorgt dat het zijn medewerkers aan niets ontbreekt om het werk naar de hoogste maatstaven uit te voeren?
Veel managers hebben geen idee van wat hun medewerkers echt bezighoudt en geven leiding op basis van hun eigen voorkeuren. Zelfs als dat totaal niet aansluit bij die van de medewerker(s). Zij zijn tenslotte niet voor niets de baas geworden en uiteindelijk zullen de medewerkers toch moeten luisteren (niet dan?).
Wat denk je dat dit doet voor de betrokkenheid van die medewerker(s) en uiteindelijk het gevoel bij de klanten? Probeer je als manager/ leidinggevende eens wat meer te verplaatsen in je medewerkers. Wat houdt hen bezig? Waar ligt hun passie? Waar zijn ze goed in? Hoe kan je dat combineren? Kijk eens wat verder dan jong of oud, man of vrouw, ervaren of net van school.
Op wat voor manier werkt jouw medewerker het liefst? Houdt hij van details, of is het meer het grote geheel? Wil hij structuur of juist veel vrijheid? Werkt hij graag alleen, zodat hij zich kan concentreren, of liever in groepen met wie hij ideeën uit kan wisselen? Hoe communiceert hij? Werkt hij op basis van feiten en analyses of juist op gevoel? Is hij (nog) niet goed in het werk waar hij passie voor heeft of heeft hij geen passie (meer) voor het werk waar hij goed in is? Houdt hij van verandering of verzet hij zich er juist tegen? Waarom is dat?
Leer jezelf en je mensen beter kennen en (her)verdeel het werk eventueel. Het is misschien heel veel werk, maar is dat niet precies waarom jij manager bent geworden? Moet jij er niet voor zorgen dat het team optimaal presteert? Dat gaat het best als iedereen intrinsiek gemotiveerd is en werkt op een manier die het best bij hem past. Geef deze aandacht en laat jouw passie voor leiderschap zien. Niet door de baas te spelen, maar door je mensen te laten excelleren in datgene waar zij passie voor hebben.
Is dat niet wat soft en levert dat onder de streep ook echt wat op? Kijk maar naar Schorem! Dag in dag uit een volle zaak en nu al 454.000 mensen die hun Facebook pagina “leuk vinden”. Ze hebben een fanschare waar menig groter bedrijf jaloers op zou zijn. I rest my case!
[tweetthis]Bij De Leiderschap Tweedaagse geen trucjes. Je leert te vertrouwen op jezelf en je medewerkers![/tweetthis]
Wil je ook de beginselen van uitstekend leiderschap leren? Schrijf je dan in voor De Leiderschap Tweedaagse op 13 en 14 augustus in Capelle aan den IJssel.
No share or id values provided for youtube shortcode.Aan de hand van mijn boek “Lead Between the Lines” en het model “The House of Leadership” help ik je je eigen unieke leiderschap op te bouwen.
Met een Breinvoorkeuren profiel en de nodige opdrachten krijg je bovendien inzicht in wat voor jou energie oplevert. Omdat ik uitleg wat je er verder mee kunt, leer je veel beter in te schatten waar jouw medewerkers energie van krijgen en kan je je veel meer als een coachende leider ontwikkelen.
Bij De Leiderschap Tweedaagse leer je geen trucjes. Je leert te vertrouwen op jezelf en je medewerkers. Je krijgt daarvoor de handvatten. Je leert hoe je voor iedereen op de prettigst mogelijke manier resultaten bereikt en dat jij niet per se hoeft te motiveren om gemotiveerde mensen te krijgen.
Mijn passie is leiders te helpen hun leiderschap te vinden. Door vele jaren ervaring en kennis vergaren weet ik dat ik daar inmiddels ook nog eens erg goed in geworden ben. Mijn energie is maximaal als ik met leiderschap bezig ben en dat zie je terug op De Leiderschap Tweedaagse. Lees de recensies van de vorige deelnemers er maar eens op na!
Ben je serieus van plan een excellente leider te worden die met zijn team van betrokken medewerkers het maximale weet te bereiken, schrijf je dan snel in voor De Leiderschap Tweedaagse! Het aantal plaatsen is beperkt tot 15. Ik wil namelijk ook bij mijn deelnemers de hoogst haalbare kwaliteit leveren. Vol is dus echt vol!
Tot 13 en 14 augustus in Capelle aan den IJssel!
Succes in je leiderschap!
Chapeau..Wat een mooi en inspirerend verhaal.
Dank je wel Koos! Ik vond het ook erg mooi om het te ervaren.