Moeten of willen?
Het is een zeer populaire bezigheid, klagen over managers en tegelijkertijd vol lof zijn over (echte) leiders. Als je het af en toe leest, kan je maar beter geen manager zijn. Als je leiding geeft zie je jezelf liever als leider.
Maar is die scheiding eigenlijk wel zo scherp? Wat, of misschien wel wie, bepaalt of je nou een manager bent of een leider? Bepaal jij dat of de mensen aan wie je leiding geeft? Moet je ook de functietitel hebben om jezelf manager of leider te noemen? In welke categorie valt een directeur of een ondernemer? Kan je leiden zonder te managen en kan je managen zonder te leiden?
In de loop van de jaren heb ik al aardig wat definities en uitspraken voorbij zien komen. Bij deze een kleine selectie:
- Een manager is efficiënt, een leider effectief.
- Een manager doet de dingen juist en een leider doet de juiste dingen.
- Een manager heeft een functie, een leider een missie.
- Een manager zorgt ervoor dat doelen bereikt worden, de leider stelt de doelen.
- Een manager vertelt hoe belangrijk hij is, een leider vertelt hoe belangrijk ik ben.
Als je deze uitspraken zo leest (en ook vele artikelen), dan bekruipt je het gevoel dat de manager een beetje een sneu figuur is en de leider een held. Ik heb altijd een beetje moeite met het makkelijke afserveren van de manager. Een (bejubelde) leider kan bijna niets fout doen en manager per definitie bijna alles. Op verjaardagen is hij bijna ook altijd de klos. Maar weinig mensen die waardering hebben voor hun manager. Recht in het gezicht zullen ze het vaak niet zeggen, want hij is hun baas en heeft veel macht, maar achter de rug om zijn de commentaren niet mals en wordt zijn gezag nogal eens ondermijnd.
Het lijkt wel alsof de leider veel hoger in de pikorde staat dan de manager. Volgens mij heeft de (heldhaftige) leider het buitengewoon makkelijk. Je doet af en toe wat populaire uitspraken, schets een prachtige beeld van de toekomst en laat vervolgens je managers ervoor zorgen dat het voor elkaar komt. Lukt het ze niet, dan zijn het zwakke managers, lukt het ze wel, dan was het toch mooi jouw visie als leider die de organisatie verder heeft gebracht.
[tweetthis]Een prachtige visie op de toekomst blijft een prachtige visie op de toekomst als er niets gebeurt![/tweetthis]
Waar eindigt management en waar begint leiderschap? Wie het weet mag het zeggen. Zit het in hoe beiden omgaan met mensen? Is de manager zakelijker en de leider menselijker? Heb je alleen maar goede leiders en slechte managers? Hebben ze elkaar misschien nodig? Zijn goede managers ook goede leiders en vice versa?
Ik denk dat een goede manager goede leiderschapskwaliteiten moet bezitten en dat een goede leider ook moet kunnen managen. Als je als manager niet kunt leiden, dan zullen de (lange termijn) resultaten achterblijven. Als je als leider niet kunt managen, dan weet je ook niet de juiste mensen om je heen te verzamelen. Een prachtige visie op de toekomst blijft een prachtige visie op de toekomst als je niet weet hoe je die visie moet realiseren. Daar heb je management voor nodig.
Is management iets wat je kan leren en leiderschap alleen voor hen die ervoor in de wieg gelegd zijn? Is een manager gewoon één van de vele medewerkers die je in de loop van je carrière tegenkomt en de leider een speciaal persoon die je altijd bijblijft? Welke mysterieuze krachten liggen er ten grondslag aan leiderschap?
Ik zie management als een proces om dingen te realiseren, doelen te halen. Iedereen is op zijn eigen manier vaak een manager, daar heb je dat bordje niet voor nodig. Om het managementproces te realiseren is initiatief nodig. Dat initiatief noem ik leiderschap en dat kan iedereen tonen. Dat is een kwestie van instelling en gedrag. Aan dit initiatief is binnen organisaties echter vaak een tekort. Men kijkt teveel naar de officiële leiding. “Laat die dat initiatief maar nemen, zij worden er tenslotte voor betaald.”
Is dit een negatief beeld wat ik hier schets? Helaas niet. Ik heb het in eerdere blogs al diverse keren genoemd, de betrokkenheid binnen professionele organisaties is bedroevend laag. Wereldwijd is slechts 13% van de medewerkers echt betrokken bij zijn werk en in Nederland is dit slechts 9% (Bron: Gallup, State of the Global Workplace, 2013). Eén van de oorzaken is slecht leiderschap van de organisaties, waardoor niet de juiste managers ingehuurd én opgeleid worden. Wat ook ik veel in de praktijk tegenkom zijn hardwerkende, goed opgeleide mensen die doorgroeien naar een managementfunctie. Helaas stopt daar de opleiding. Kennelijk wordt ervan uitgegaan dat wanneer je goed bent in je werk, je ook goed kunt leiden en managen.
Herken je dit verschijnsel? Misschien zelfs bij jezelf? Wat betekent dat voor jou en je organisatie? Hoe voel jij je daarbij? Wat zal dat onder de streep betekenen? Hoe zullen projecten uitgevoerd worden? Hoe zullen de mensen die leiding krijgen dit ervaren? Wat betekent het voor de concurrentiepositie die je als bedrijf in kunt nemen?
Zouden de resultaten misschien verbeteren als de medewerkers hun managers willen volgen in plaats van moeten volgen? Zou je andere, betere, resultaten bereiken als je leiderschap delegeert naar degenen aan wie je leiding geeft? Wil iedereen gelijk behandeld worden of wil iedereen een speciale behandeling? Een behandeling die bij hen past, zonder dat je per definitie mensen voortrekt?
Volgens mij kom je nu in de buurt van leiderschap. Begrijpen wat je initiatieven aan resultaat geven en ze bewust inzetten om optimale resultaten neer te zetten waar iedereen beter van wordt. Een uitdaging? Jazeker! Onmogelijk? Zeker niet!
Zowel management als leiderschap is aan te leren en de vaardigheden moeten ook continue onderhouden worden. Het is een kwestie van kunnen, willen en doorzetten! Afhankelijk van de omgeving waar je leiding geeft, zal je een bepaalde minimale aanleg en intelligentie (IQ en EQ!) moeten hebben (kunnen), moet je een passie hebben voor je werk (willen) en je over tegenslagen en teleurstellingen heen kunnen werken (doorzetten).
Ben je ambitieus en wil je je leiderschapskwaliteiten verbeteren zodat je ook een betere manager wordt, dan daag ik je uit om je in te schrijven voor De Leiderschap Tweedaagse. Daar help ik je in twee dagen hoogstpersoonlijk verder in jouw leiderschap. Voor de details voor de komende editie verwijs ik je heel graag naar de website, www.lesseninleiderschap.nl/evenementen
Succes in je leiderschap en tot ziens op De Leiderschap Tweedaagse (want jij wilt wel betrokken medewerkers)!
Reacties
Moeten of willen? — Geen reacties
HTML tags allowed in your comment: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>