En nu aan je huiswerk!
Zo. Ja hoor. Je hebt een vraag of uitdaging waar je zelf niet meer uitkomt en waar je team het antwoord ook niet op heeft. Tijd om een brainstorm expert in te huren. Het kost wel wat, maar dan heb je ook wat.
Natuurlijk kan je direct de stap maken naar een facilitator voor je brainstormproces en het gaat ook wel wat kosten (nee, we zijn niet goedkoop, maar leveren wel waar voor je geld). Maar verstandiger is het om eerst je vraag nog eens heel goed te onderzoeken (zou ook het eerste advies van de facilitator moeten zijn). Bekijk de vraag eens van alle kanten. Kijk er eens naar door de ogen van de klant, van de aandeelhouders, je personeel, de buren, de…..
Om tot een goede brainstorm sessie te komen, is het dus belangrijk dat je de juiste vraag stelt. Anders kan je wel eens met hele mooie oplossingen komen, maar dan voor een ander probleem (misschien ook handig). Een paar manieren om de vraag te onderzoeken:
Verander de woorden in je vraag:
De vraag “Hoe kan ik een unieke service verlenen?” kan je veranderen naar “Hoe kan ik mijn klanten verrassen door een bestaande service aan te passen?”. Hiermee verlaag je een drempel en gaan de gedachten een heel andere kant uit. Misschien kom je toch nog tot die unieke service.
Vraag 5 keer “waarom?”:
Dit deed je als kind al en daar heb je veel mee geleerd (ook al dreef je je ouders soms tot wanhoop). De achterliggende gedachte is dat je tot de kern doordringt.
Stel dat je vraag is “Hoe kan ik meer Powerpoint trainingen verkopen?”. De 5 waaroms kunnen dan tot de volgende inzichten leiden:
- Waarom wil ik meer Powerpoint trainingen verkopen? Omdat ik te weinig presentatie trainingen verkoop.
- Waarom wil ik meer presentatie trainingen verkopen? Om meer inkomsten te genereren.
- Waarom wil ik meer inkomsten genereren? Om mijn bedrijf te laten groeien.
- Waarom wil ik mijn bedrijf laten groeien? Om mijn financiële situatie te verbeteren.
- Waarom wil ik mijn financiële situatie verbeteren? Om een beter leven te kunnen leiden.
Nu kan je de vraag dus ombouwen naar:
- Op welke manieren kan ik meer presentatietrainingen verkopen?
- Op welke manieren kan ik meer inkomsten genereren?
- Op welke manieren kan ik mijn bedrijf laten groeien?
- Op welke manieren kan ik mijn financiële situatie verbeteren?
- Op welke manieren kan ik een beter leven leiden?
Zoals je ziet, verbreed je hiermee je zichtveld. In plaats van alleen naar Powerpoint trainingen te kijken, kom je tot verschillende abstractieniveaus. Als je een groter bedrijf bent dat trainingen verkoopt, dan zou je misschien de vraag gebruiken “op welke manieren kan ik het bedrijf laten groeien?”. Als je ZZP’er bent kijk je misschien liever naar de vraag: “Op welke manieren kan ik een beter leven leiden”. Het zijn verschillende startpunten die verschillende uitkomsten gaan opleveren.
Verdere vragen die je rondom je uitdaging kunt stellen zijn:
- Voor wie is het een probleem?
- Waarom is het voor die persoon of groep een probleem?
- Wat gebeurt er als het probleem niet opgelost wordt?
- Wat is er al geprobeerd om het probleem op te lossen? Wat waren de resultaten?
- Wanneer is het een probleem?
- Enzovoort
Het is vooral belangrijk om open vragen (wie, wat, waar, waarom, wanneer, hoe…) te stellen. Daarmee kom je tot diepere inzichten en het kan zelfs zijn dat je door dit huiswerk al antwoorden vindt op je vraagstelling . Laat dat je echter niet weerhouden om verder te gaan, er kunnen nog betere ideeën komen.
Wanneer dit huiswerk achter de rug is, is het een mooi moment de ideeëngenerator te starten en een facilitator (intern of extern) te bestellen.
Reacties
En nu aan je huiswerk! — Geen reacties
HTML tags allowed in your comment: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>