Een webinar?!? Wat is dat?
In de achterliggende weken heb ik een paar keer een webinar gegeven. Doordat ik via de sociale media reclame heb gemaakt, kwamen er de nodige vragen op me af. Eén daarvan noopte mij tot het schrijven van deze blogpost “Een webinar? Wat is dat?”
Dat ik ervan uitging dat iedereen wel weet wat een webinar is, komt door “de vloek van de kennis“. Je neemt voor het gemak aan dat wat jij weet, algemene kennis is. Mooie voorbeelden daarvan zijn quizzen op televisie, waarbij de kandidaat het antwoord niet weet op een vraag die jij beschouwt als algemene kennis.
Ik trapte dus ook in die val, terwijl het fenomeen webinar nog lang niet zo ingeburgerd is.
Heel simpel gezegd, is een webinar een samentrekking van web en seminar, een seminar op het internet. Alleen duurt een seminar meestal één of meerdere dagen, terwijl een webinar eerder rond een uur in beslag neemt. Uiteraard zijn er ook webinars die wat langer duren, maar niet hele dagen.
Een webinar is bedoeld om kennis over te dragen en wordt door één of meerdere presentatoren gegeven. Er zijn verschillende vormen mogelijk, zoals een presentatie of als een interview of een stap-voor-stap instructie. Je kunt je eigen creativiteit daarop los laten, maar de kern is het overdragen van interessante of leuke kennis. Interessant voor de deelnemer.
Hoe kom je op een webinar? Over het algemeen op uitnodiging van de organisator. In sommige gevallen heeft de organisator een e-mail lijst met klanten die hij exclusief uitnodigt om hen het laatste nieuwtje te presenteren, maar veel vaker worden de uitnodigingen via de sociale media verspreid.
Voor het webinar moet je je (online) registreren. Na registratie krijg je een mail met een link om te bevestigen dat je je inderdaad geregistreerd hebt en dat je mail van de organisator wilt ontvangen. Dit is belangrijk, omdat je dan de mails rondom het webinar gaat ontvangen. Je kunt hier bijvoorbeeld denken aan de herinneringen vooraf, wetenswaardigheden vooraf en de link naar de video achteraf.
Waarom is een webinar voor een deelnemer interessant?
Als het goed is, worden in een webinar inzichten en informatie gedeeld, die voor de deelnemers interessant zijn. In mijn eigen webinars bijvoorbeeld, bespreek ik allerlei zaken die met leiderschap te maken hebben. Welke hindernissen kom je tegen? Zijn dit vaak voorkomende problemen? Waarom komt dat voor? Hoe los je het op? Wie zijn er bij betrokken? Hoe verbeter je jouw leiderschap? Hoe krijg je als team meer gedaan?
Een webinar moet mensen aan het denken zetten. Je moet niet de antwoorden geven. Deze moeten de deelnemers zelf ontdekken. Er moet een “aha” komen. De webinars die ik geef kan je zien als mini training- en coaching sessies.
In een webinar heb je voldoende interactiemogelijkheden. Vanuit een chatroom kan je vragen stellen en opmerkingen plaatsen. Op dringende punten (geen geluid of beeld) neem ik meteen actie, overige punten behandel ik aan het einde van het webinar. Zo blijft de vaart er in zitten.
Aan het eind van het webinar heb ik vaak speciale aanbiedingen of geef ik downloadbaar materiaal weg. Dan heb je een webinar lang kunnen kijken of het interessant is om meer te weten te komen en weet je ook hoe een vervolg eruit kan zien. Ik doe meestal een aanbieding voor De Leiderschap Tweedaagse en een Breinvoorkeuren onderzoek.
Een webinar is voor de bezoeker dus interessant omdat:
- Je er veel van kunt leren.
- Je een idee krijgt van wat de presentator is z’n mars heeft.
- Je relatief weinig tijd kwijt bent.
- Je achteraf een link naar de opname krijgt en het geheel nog eens rustig opnieuw kunt bekijken.
- Je vaak gebruik kunt maken van een speciale aanbieding.
[tweetthis]Het voorbereiden van een webinar kost veel tijd/ geld. Vaak is het gratis, dus waarom doe je het?[/tweetthis]
Waarom is een webinar voor de organisator interessant?
Het voorbereiden van een webinar kost veel tijd en dus geld. Vaak geef je een webinar gratis, dus waarom zou je het doen?
Een webinar is een goed middel om jezelf heel gericht bekend te maken bij een groot deel van je doelgroep. Hierdoor bereik je mensen die echt in jouw verhaal geïnteresseerd zijn. Je hebt de mogelijkheid tot directe interactie en je bent bezig in een conversatie. Je kunt tijdens het webinar je verhaal aanpassen aan de vragen en opmerkingen uit je publiek. Als iets niet goed begrepen wordt, dan kan je in je verhaal nog verduidelijkingen aanbrengen.
Je hebt de beschikking over enquêtes, zodat je meer te weten komt over de wensen en omstandigheden van je doelgroep, waardoor je je services optimaal op hen af kunt stemmen. Je kunt laten zien wat je in huis hebt. Het publiek laat wel merken of het wel of niet klikt en door goede analyses achteraf kan je ook zien waar mensen eventueel afhaken.
Je kunt je doelgroep een soort proefles laten meemaken. Je leert er zelf ook van, zoals presenteren voor een grote groep, presenteren voor een camera, bepalen hoe je je boodschap moet overbrengen en wat wel of niet werkt. Je doet eigenlijk meteen een marktonderzoek.
Verder versterk je je netwerk en als je het goed doet, praten mensen erover.
Doen of niet doen?
Als je een boodschap hebt en je kunt mensen daarmee op weg helpen, dan is een webinar een prima idee. Je moet iets waardevols hebben voor de bezoeker, ook als je dingen weg geeft.
Als je enige doel is om iets te verkopen, dan is een webinar niet het juiste medium. Waarom zou iemand iets van je kopen als hetgeen je vooraf verteld hebt volledig oninteressant is? Waarschijnlijk blijven de deelnemers dan niet eens hangen tot het moment dat je wilt verkopen.
Verkopen op zich is prima (en moet je ook vooral doen), maar eerst moet je waarde leveren in de vorm van goede informatie en inzichten.
Moet je als deelnemer een webinar bijwonen? Je “moet” niks natuurlijk, maar als het gaat over iets wat je interesseert, waarom niet? Loop je in je werk of privéleven ergens tegenaan waarvoor het webinar wellicht een oplossing heeft, dan kan je het toch proberen? Mocht het dan na 5 tot 10 minuten tegenvallen, dan kan je alsnog stoppen. De link naar de video krijg je over het algemeen nagestuurd, zodat je later kunt kijken of er misschien toch nog interessante stukken kwamen.
Mijn webinar “Stop slecht leiderschap!”
Ik ben van mening dat slecht leiderschap op alle niveaus heel veel kost en dan niet alleen in financiële zin (zie ook mijn blog van twee weken geleden). Met alle niveaus bedoel ik de werknemers, het management, de organisatie én de samenleving. Dat ik daar niet alleen in sta, blijkt wel uit de vele rapporten die hier jaarlijks over verschijnen.
Eén van de meest volledige en betrouwbare rapporten is dat van Gallup, “State of the global workplace”. Hierin wordt aangegeven hoe het gesteld is met de betrokkenheid van de werknemers (tot en met het topmanagement), wat daar de oorzaken van zijn en welke gevolgen dit heeft op de eerder genoemde niveaus.
In mijn webinar “Stop slecht leiderschap!” ga ik hierop in, leg uit wat dat voor u als leidinggevende betekent en wat u eraan kunt doen.
Mocht u altijd al eens een webinar over leiderschap hebben willen volgen, meldt u dan nu aan via de link.
“Stop slecht leiderschap!” vindt plaats op donderdag 21 mei om 21.00 uur. Ik hoop u te mogen verwelkomen!
Reacties
Een webinar?!? Wat is dat? — Geen reacties
HTML tags allowed in your comment: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>