Doorbraakdenken, (uw) weg uit de crisis.
Ga eens na hoe uw bedrijf vanaf oprichting gegroeid is tot waar het nu staat. Hard werken zult u zeggen. Ja, zeker. Zonder bloed zweet en tranen was uw bedrijf nooit gekomen tot waar het nu staat. Er zijn al vaker stormen geweest waar uw bedrijf zich doorheen geslagen heeft.
Het was echt niet alleen maar hard werken waardoor het gelukt is om te groeien. Het harde werken was onderdeel van een plan. Er was nagedacht en kansen werden gegrepen. Soms omdat ze gelukkig op dat moment voorbijkwamen. Soms pas na lange trajecten met veel mislukkingen en veel overleggen en aanpassingen, maar uw bedrijf heeft ze gezien en gepakt en is daardoor gegroeid.
Je ziet kansen pas als je hersenen er klaar voor zijn. Toen de kans voorbij kwam waren de hersenen dus al in paraatheid gebracht om het moment ook te zien als een kans. Denk er maar eens over na: u heeft net besloten die ene mooie auto aan te schaffen en opeens ziet u er steeds meer van dat type op de weg.
Waarom zou je je hersenen nu ook niet in paraatheid brengen? Net zo goed als dat je kunt nadenken over die mooie auto die je gaat aanschaffen, kan je ook nadenken over je bedrijf als het allemaal lastiger wordt.
Hoe doe je dat?
Stel een denktank samen uit alle gelederen van je bedrijf en ga gericht op zoek naar ideeën. Begin met het formuleren van prikkelende vragen (en neem daar de tijd voor) en genereer een overvloed aan ideeën. Werkelijk alle ideeën zijn in dit stadium goed. Varieer in methoden om ze boven water te krijgen en gebruik meerdere sessies als je het gevoel hebt dat er nog steeds verse ideeën bij kunnen komen. Weet u niet hoe u de ideeën naar boven kunt krijgen, huur dan een facilitator in. Dat heeft tevens als voordeel dat de deelnemers zich niet geremd voelen door de hiërarchie in het bedrijf.
Nu heeft u al die ideeën verzameld en, eerlijk is eerlijk, een groot deel daarvan is niet bruikbaar. Laten we eens aannemen dat er zo’n driehonderd ideeën geopperd zijn (dat is echt niet ongebruikelijk) en tien procent daarvan bruikbaar is om op voort te borduren, dan zijn dat mooi even dertig ideeën waaruit u kunt kiezen! Met de juiste selectiecriteria kunt u vervolgens de winnaars eruit pikken en als basis voor uw plannen gebruiken. En nog wat moois, er zullen vrijwilligers zijn die het idee of de ideeën tot uitvoering willen brengen. Ze hebben namelijk zelf aan de wieg gestaan!
En daar kan Trainnovation zeker bij helpen?
Precies! Het is tijd om het bezuinigingsdenken even te laten voor wat het is en te starten met doorbraakdenken! Pak de telefoon (06-28149402 is mijn directe nummer) of stuur een mail naar info@trainnovation.nl en maak een afspraak voor een verkennend gesprek. Dat kost nog niks, maar het is wel die eerste belangrijke stap richting oplossingen. En reken maar dat ik groepen ideeën kan laten genereren! Mijn Breinvoorkeuren kennen een piek in R1. En wat dat betekent leg ik dan ook meteen uit.
Reacties
Doorbraakdenken, (uw) weg uit de crisis. — Geen reacties
HTML tags allowed in your comment: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>