Hoe helpen breinvoorkeuren de communicatie te verbeteren?
Luisteren om te begrijpen.
Ik moet bekennen dat ik jarenlang niet goed gecommuniceerd heb, terwijl ik dacht dat ik dat wel deed. Ik heb in vele hoedanigheden deelgenomen aan zeer verschillende communicatieprocessen. Ik heb eraan deelgenomen als medewerker, teamleider, manager, klant, leverancier, serviceverlener, ondernemer en op talloze andere manieren. Ik heb onderhandelingen gevoerd, gesolliciteerd, verkocht, mensen gemotiveerd, conflicten opgelost, beoordelingsgesprekken gehad, enzovoort. Vaak was het succesvol, maar vaak genoeg ook niet.
Dan word je natuurlijk nieuwsgierig waarom het de ene keer wel goed gaat en een andere keer niet. Theoretisch gezien gaat het om hetzelfde basismodel van communicatie. Je hebt een zender en een ontvanger, er wordt gecodeerd en gedecodeerd, er is een boodschap en er zijn media om de boodschap mee te verzenden en er is feedback en ruis.
Waar het voor mij (en voor vele anderen) fout ging, is in het begrijpen van de ander. Stephen Covey noemt dat in zijn boek, De zeven eigenschappen van effectief leiderschap, “Eerst begrijpen… dan begrepen worden”. Of je hierbij als zender of ontvanger in het proces zit, maakt in principe niet uit, temeer omdat die rollen gedurende het communicatieproces toch continue wisselen.
Te vaak proberen we vooral onze eigen boodschap op de ander over te brengen, zonder ons al teveel te verdiepen in die ander. Als we luisteren, luisteren we vooral om ons voor te bereiden op wat wij weer gaan zeggen, met andere woorden: we luisteren om te reageren! We filteren wat we horen op een manier die ons het beste uitkomt en die past bij onze eigen ervaringen én onze manier van denken. Maar helpt dat ons om “eerst te begrijpen”? Nee, we stoppen nog veel te veel energie in het “begrepen worden”! Ga voor jezelf eens na, hoe vind jij gesprekspartners die eerst proberen hun eigen punt te maken en daarna eventueel bereid zijn naar jouw punten te luisteren? Draai dat eens om, hoe zou jouw gesprekspartner jou zien als jij eerst je punt wilt maken voordat je naar hem of haar luistert?
Goede communicatoren luisteren eerst om de ander en/ of de situatie te begrijpen alvorens ze met hun eigen verhaal komen. Kan je je voorstellen hoe krachtig je overkomt als je eerst luistert? Als je dat dan ook nog eens doet op een manier waardoor je de ander echt gaat begrijpen, dan word je zelf ook makkelijker begrepen. De ander is dan namelijk ook veel meer bereid echt naar jou te luisteren. De communicatie wordt op elkaar afgestemd, de stappen coderen en decoderen verlopen veel soepeler.
Hoe passen breinvoorkeuren in dit verhaal?
Ieder mens denkt op zijn eigen manier en heeft bepaalde voorkeuren voor clusters van breinprocessen. Breinvoorkeuren vertellen je welke clusters van breinprocessen je bij voorkeur gebruikt.
Sommige mensen hebben een voorkeur voor details en houden van een stap voor stap benadering. Anderen hebben meer oog voor het grote geheel en komen steeds weer met nieuwe ideeën. Weer anderen zijn vooral mensgericht of juist het liefst zakelijk en to the point.
Een breinvoorkeurenprofiel vertelt je heel veel over waar jouw voorkeuren liggen en hoe jij onder andere je taken het liefst uitvoert, relaties aangaat, leiding geeft en (je begreep het al) communiceert. Het geeft je dus ook inzicht in de filters die je in je communicatie toepast.
Als je bijvoorbeeld meer voorkeuren hebt voor het grote geheel, dan kan iemand die maar blijft doorgaan op de details jou behoorlijk irriteren en zal je bepaalde informatie (onbewust) filteren. Ben je vooral mensgericht, dan kan iemand met een sterke voorkeur voor zakelijkheid en efficiency erg koud en klinisch op jou overkomen. Ga maar na, er zullen voldoende mensen zijn waarmee jij minder prettig zult communiceren en (surprise, surprise) er zijn ook voldoende mensen die het niet prettig vinden om met jou te moeten communiceren!
Als je dit principe begrijpt, dan ben je al behoorlijk op weg om je communicatie te verbeteren. De volgende stap is het afstemmen van je communicatie op de breinvoorkeuren van de ander. Je laat daardoor zien dat je de ander begrijpt. Je hoeft het nog niet met de ander eens te zijn, maar begrijpt zijn (haar) manier van denken en je toont je inspanning om dat te bereiken.
Ik ben benieuwd naar hoe deze informatie jou kan helpen in het prettiger en doelgerichter werken.
- Zou je meer gedaan kunnen krijgen van je team?
- Zou je producten en services beter af kunnen stemmen op de wensen van de klant en daardoor beter verkopen?
- Zou je conflicten makkelijker kunnen voorkomen?
- Kunnen beoordelingsgesprekken minder stressvol worden?
- Enzovoort.
Ik zou het leuk vinden als je in het reactievlak een commentaar achter wilt laten over hoe beter communiceren jou kan helpen.
Veel succes!
Reacties
Hoe helpen breinvoorkeuren de communicatie te verbeteren? — Geen reacties
HTML tags allowed in your comment: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>